Eerste platoontest met 35 zelfrijdende wagens in België

Liefst 35 semi-zelfrijdende personenwagens zijn woensdag 14 september ingezet voor een eerste Belgische platoontest, een initiatief van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon. Bij zo’n platoontest rijden de wagens in colonne achter elkaar.

De auto’s reden vanuit Diegem in groepjes van vijf naar Bornem en terug. Onder de deelnemers waren ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en federaal minister voor Mobiliteit François Bellot (MR). De test is zonder noemenswaardige problemen verlopen.

 

Met de demonstratietest wil Aon meer bekendheid geven aan de mogelijkheden van rijden in semi-zelfrijdende voertuigen, uitgerust met vergaande rijtaakondersteuning. Daarnaast wil Aon in kaart brengen wat er nodig is om de zelfrijdende auto veilig te introduceren.

 

De testrit verliep van aan het hoofdkantoor van Aon in Diegem via de Brusselse ring, de A12 en de N16 tot Bornem en weer terug. Autoconstructeurs Audi, BMW, Mazda, Mercedes, Toyota, Lexus, Volkswagen, Volvo en Tesla stellen auto’s ter beschikking. Onder meer de systemen Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Keeping Assist System (LKAS) werden getest.

 

“Computer is betere bestuurder”

“Ruim 70 procent van de chauffeurs gebruikt de systemen niet op de juiste manier en kiest ze ook niet in het pakket van hun bedrijfswagen, waardoor een verbeterd veiligheidspotentieel onnodig onbenut blijft. Door meer kennis te delen en het bewustzijn te vergroten kunnen we bijdragen tot een verhoogde veiligheid”, zegt Al Pijnacker van Aon Belgium.

 

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts houden deze systemen vooral belangrijke voordelen in voor de verkeersveiligheid. “Negentig procent van de ongevallen is te wijten aan een menselijke fout”, aldus Weyts. “En hoe je het draait of keert, een computer is een betere bestuurder. Hij houdt zich aan de regels, drinkt niet, is niet vermoeid, niet verstrooid of niet afgeleid. Bovendien heeft een computer een betere reactiesnelheid.”

 

De systemen van autonoom rijden kunnen volgens Weyts ook helpen in de strijd tegen filevorming, door een betere benutting van de wegcapaciteit. “Aan de andere kant zouden de systemen van autonoom rijden het autorijden dan weer aantrekkelijker kunnen maken, en meer wagens op de weg zijn wel nefast voor de filevorming.”

 

Nieuwe wet

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot benadrukte woensdag dat hij wil dat België bij de eerste Europese landen is die tests met zelfrijdende voertuigen toelaten. Hij zal daarom binnenkort een ontwerptekst neerleggen bij de regering, waarbij een soepel kader wordt vastgelegd voor het uitvoeren van proefritten met autonome voertuigen en die de veiligheid van de overige weggebruikers maximaal verzekert.

 

“Omdat de technologie in de voertuigen hoe langer hoe sneller evolueert, moeten wij als overheid op pragmatische wijze het principe ‘learning by doing’ toepassen en meer en meer het uittesten in reële omstandigheden aanmoedigen”, aldus Bellot. “De regels moeten dan weer op Europees niveau vastgelegd worden.” Bellot voegt eraan toe dat er op 1 oktober een bepaling van de wegcode in werking treedt waarbij de verplichte minimale afstand tussen voertuigen wordt opgeheven, precies in het kader van platooning-tests.

 

Aon was niet aan zijn proefstuk toe en organiseerde in Nederland reeds in maart een gelijkaardige test. Die is toen vlekkeloos verlopen.

 

BRON: Het Nieuwsblad, 14 september 2016

 

Share: